Drėbtelk ir tu, kartu su Valdemaru

„Apdrabstykime istoriją, vaikai,
kuo kas galim – ir išryškės jos tikrasis veidas.“ – Maras

Spontaniškas Valentino interviu, paskelbtas 2009 metų spalio 17 dieną, su istoriku Valdemaru Klumbiu taip paprastai užmarštin nenugarmėjo.

Pasipylė trumpi ir ilgesni komentarai, visokie nuomonių pareiškimai, įsisiautėjo nesantaika. Galop veiksmas persikėlė į Vilnaus Rotušės aikštę, kur vyrai dangstydamiesi skydais puolė taškytis kalavijais, moterys ir vaikai, drobiniais audeklais apsigobę, lindo į šaižaus lietaus plėšomas palapines… Buvo baisu. O gal nebuvo? Gal aš ką tik iškreipiau istoriją?;) Deja, reikalas šviežias, taigi liudininkai greitai konstatuos, kad „truputį“ sufantazavau. O jeigu aš štai taip nudobčiau liudininkus, panaikinčiau pirminius, antrinius šaltinius ir pulčiau kurti savo istoriją, mm? Ar kas nors atsektų kaip buvo iš tikrųjų? Turbūt taip. Nes visko nepanaikinsi. Ir vėl – turbūt.

Šis naujas skyrelis, startavęs 2009 metų spalio 20 dieną, skirtas istorijai. Diskutuokim, provokuokim vienas kitą, atraskim.

Šiaip ar taip kiekvienas iš mūsų jau esame ISTORIJA.

Pradžiai siūlau minėtojo istoriko mokslinio straipsnio „Lietuvos kultūrinis elitas sovietmečiu: tarp pasipriešinimo ir prisitaikymo“ išvadų dalį, o toliau… Žiūrėsim.

1. Lietuvos kultūrinis elitas sovietmečiu: tarp pasipriešinimo ir prisitaikymo

Komentarai: 1 714 “Drėbtelk ir tu, kartu su Valdemaru”

Puslapiai: « 111 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 2135 » Show All

  1. 715.

    bang vasario 2nd, 2010, 9:56 pm

    „Pritaikius logiką, reikėtų ieškoti lengviausio kelio į visuomenės supratimą” – kas žino tą lengviausią kelią ? Prisitaikėliškumo keliu buvo eita ir dar einama. Kiekvienas žmogus renkasi savo kelią, turi savoteisių suvokimą, savigarbą.

  2. 716.

    kreivarankis vasario 2nd, 2010, 10:03 pm

    Labai yra įdomus pogrindininko kelias.

  3. 717.

    romas vasario 2nd, 2010, 10:32 pm

    Bang, per prievartą geras nebūsi. Ar tikrai reikia mus priversti būti tolerantiškais? Yra masė formų, kurios neiššaukia tokios reakcijos. Lietuviai turi iš pradžių susipažinti su reiškiniu ir apsiprasti. Geriau yra dainuoti ir rodytis per gyvenimo būdo žurnalus TV. Bet jei garsūs žmonės tyli, o gatvėje demonstruoja mažai žinomi gėjai ir palaikytojai iš užsienio, nemanau, kad bus kas nors pasiekta. Patį didžiausią susidomėjimą paradu rodo ultrapatriotai. Runkeliškoji tautos dalis prie netradicinių orientacijų priskiria pedofiliją ir ultrapatriotai sulauks palaikymo masėse. Mūsuose gi „valstybinikai” buvo žydrieji albinai, kunigai yra piderastai, valdžia – suaugusi su pedofilų mafija, o prokurorai visiems jiems tarnauja, todėl ant Lietuvos žmonės neturi ką valgyti.

  4. 718.

    Rolandas vasario 2nd, 2010, 10:45 pm

    „Mūsuose gi “valstybinikai” buvo žydrieji albinai, kunigai yra piderastai, valdžia – suaugusi su pedofilų mafija, o prokurorai visiems jiems tarnauja, todėl ant Lietuvos žmonės neturi ką valgyti” – romai, o pats pasirodo esi marginalas:)

  5. 719.

    Fredis* vasario 2nd, 2010, 10:46 pm

    romai, dešiniojo (krikdemų/konservatorių) elektorato rezervas yra ne „runkeliai”, tokie kaip GIGA ir nerijus, o liberalioji visuomenė. Liberalai su socialistais moka artikuliuotai, akcentuotai, argumentuotai pagrįsti tezę kodėl turi vykti gėjų paradai ir labai įtaigiai nurodo trūkumus tų, kurie tam reiškiniui priešinasi. Vakaruose jau tiek prilaužyta iečių šiuo klausimu, kad geriau tegul jie žygiuoja. Net neverta veltis į diskusijas. Atverkim jiems visas aikštes ir skverus, tegul marširuoja.
    Rolandas supyks, bet kaip jau minėjau: neduok socialistui pavalgyti – duok jam parėkauti gėjų parade.

  6. 720.

    bang vasario 2nd, 2010, 10:49 pm

    Visų pirma, nemanau, kad jie eitynių tikslu laiko priverstinę toleranciją ar apskritai šiuo atveju siekia pragmatinių tikslų labiau, nei moralinės statisfakcijos. Kalbant apie pragmatinius tikslus, be abejo yra skirtingų formų, bet šiuo atveju kalba apie teisę pasirinkti tą formą. Kuri forma geriau – spręsti jiems patiems. Be abejo, jiems gali pasiūlyti savo variantus, kaip ir pav. ultrapatriotams ar streikuotojams siūlyti dainuoti siekiant savų tikslų, tačiau teisę pasirinkti jie turi :)

  7. 721.

    . vasario 2nd, 2010, 10:58 pm

    Pinigų karta. Andrius Tapinas vėl su šia laida, kaip šviežio oro gurkšnis. Lyg ir daugmaž seku spaudą, pasiroda -ne…

    Baisaus socialisto Malinausko (įrengusio tą antitautinį Grūtą) sūnelis Druskininkų meras stato super slidinėjimo kompleksą. Žada perspjauti visą Rytų Europą. Panašūs statiniai tik Japonijoje, Diubajuje. artimiausi Hamburge ir Maskvoj.

  8. 722.

    romas vasario 2nd, 2010, 10:59 pm

    Rolandai, tauta yra paraštėse, o per vidurį beveik tuščia:) Parodžiau tautos požiūrį, suformuotą „Vakaro žinių” ir „Laisvo laikraščio”. Bet esu konservatyvus ir to neslepiu. Jei mėgintų daryti paradą, už nebūčiau, o demonstracijas tegul daro nors ir Katedros aikštėje.

  9. 723.

    Maras vasario 4th, 2010, 8:26 pm

    Dėl ko sovietmečiu žiūrėtos čiuožimo varžybos :) [TipasK] http://ligita.xz.lt/nekantraudama-laukiu-muges/#comment-19705

  10. 724.

    Aurimas vasario 4th, 2010, 10:29 pm

    Turiu klausimą, kuris turi dvi dalis. Nuo XIa. pradėtos statyti ypač stiprios akmeninės pilys. Kodėl šis reiškinys susijęs su feodalinių susikaidymu? Kodėl?

  11. 725.

    Valentinas vasario 24th, 2010, 1:08 pm

    Marai,
    Sveikinu pradėjus įgyvendinti mano sukurtą tavo populiarinimo planą. Galėjai dar pasakyti, kad Račo elgesys sukuria tam tikrą elgesio modelį :)

    Citata iš straipsnio:

    Kai paprasto žmogaus patirtis nėra įprasminama oficialiai, jam belieka nostalgiškai žiūrėti į praeitį.

    Kaip įsivaizduoji galima įprasminti oficialiai privačią patirtį ir kaip toks įprasminimas gali pakeisti nostalgišką požiūrį į praeitį?

  12. 726.

    . vasario 24th, 2010, 7:19 pm

    Maro sunkus kelias – ad astra :)

    Trys komentarai – gal geriausiai nusakantys visu kelis šimtus su viršum:

    1. laisvas 12:06 02-24
    Kaip Klumbys disertaciją apsigynė, jei tokio žodžio sovietmetis nėra.Yra tarybiniai metai, tarybų sajunga(ne Sovietų Sajunga).

    7. klausimas 12:11 02-24
    šito klumpio darbo vadovas turbut burokevičius ?

    17. taip 12:31 02-24
    SOVIETMETIS_JEGA!!!!

    Bet nuo mūsų kompanijos produktyviai kapojasi , net žiežirbos matosi:

    224. Auksinis kardas 18:25 02-24
    Aurelijau, teisingasai, gal malonėtum naudotis lietuviškais rašmenimis? Istorija prasideda nuo tavęs, ne nuo tavo pliurpalų.

    Dr.Marai, mes su Tavimi :)

  13. 727.

    Valentinas vasario 24th, 2010, 9:45 pm

    Taške,
    Rekomenduoju daugiau niekada gyvenime neatsidurti to portalo komentaruose.
    Tačiau Auksinis Kardas mane nustebino :)

  14. 728.

    . vasario 24th, 2010, 10:20 pm

    Vox populi – nebūtinai vox dei. Gal nėra taip tragiška tame portale. Yra daug baisesnių ir prastesnių.

  15. 729.

    Fredis* vasario 24th, 2010, 10:21 pm

    Mane tai Valatka užblokavęs kaip ypač piktybinį antisovietinį elementą. Ten jokių pasigailėjimų nėra. Valatka – žiaurus, tai ne dvejojantis ir svyruojantis Račas.

  16. 730.

    Maras vasario 26th, 2010, 9:11 pm

    Valentinai, nematau, kad Artūro elgesys sukurtų kokį nors elgesio modelį (kur pasekėjai?). Be to, su sovietmečiu tai menkai susiję.

    Dėl mano teiginio: įprasminimas šiuo atveju reiškia didesnį paprastų žmonių sovietmečio atminties sutapimą su dabar skelbiama oficialiąja versija, nei yra dabar. Tai nereiškia jokių nuolaidų prisitaikymui ir pan., kaip daug kam atrodo. Tiesiog dera pripažinti, kad sovietmečiu buvo kuriama, dirbama, o ne tik „kovojama” su okupacija. Tingiu plačiau aiškinti.
    Privati patirtis nereiškia kiekvieno individo atminties, o bendriausių patirčių sumą. Patirtys neišvengiamai skyrėsi – vienokia tremtinio, kitokia – stribo. Bet vis tik tam tikros bendros patirtys buvo, ir dabar jų atmetimas tik stiprina nostalgiją. Atrodo, aš šnekėjau, bet lyg neužrašė: jei oficialioji sovietmečio praeities versija atmeta sovietmetį kaip blogį, ji atmeta ir tuometinius žmonių gyvenimus taip atimdama jų gyvenimo vertę, tarsi 50 metų žmonės būtų negyvenę. Jei žmogus negali tapatintis su tuo, kas yra skelbiama oficialiai, jis tapatinasi su savo (arba, dar „geriau” – A. Brazausko) praeities vizija, kur dėl oficialaus sovietmečio atmetimo dar ir radikalizuojasi (A. G. atvejis?). Toks tas nostalgijos stiprinimas. Blogai ne tiek neišvengiama nostalgija (jaunystei, galų gale), kiek jos pobūdis (dabarties atmetimas). Trumpai tiek.

  17. 731.

    nerijus vasario 26th, 2010, 9:39 pm

    fredijau
    „Vilniaus taryboje situacija komiška tik tuo, kad valdantiesiems į pakaušį alsuoja marginalai – visokie paleckiai su tvarkiečiais, kurie priešingai nei normaliose demokratijose už leidimą žygiuoti gėjams ruošia V.Navickui interpeliaciją (”nebėra nieko švento” – tvirtina “tvarkiečiai”).”

    Priminsiu, jog daugumą sudaro konservatoriia, socdemija ir dalis liberalijos…
    Konservatoriai pasiūlį prie Romanovo rūmų, o ne paleckiukai ar paksiukai…
    Kodėl klaidinate jaunąją kartą?
    Priminsiu:
    jog konservatoriai ir TIK konservatoriai proteguoja šeimą tarp vyro ir moters…Nepamiršk!!!
    Konservatoriškas metodas- viską neigti, taip suverčiant bėdas kitiems- ne „taip mastantiems”.
    Škia, šeku, šeku i da nuoru- tryda :)

  18. 732.

    romas vasario 26th, 2010, 9:52 pm

    Marai, o kas kuria tokį vaizdą, kad per sovietmetį buvo kovojama su okupacija? Ar tikrai yra tokia oficiali versija? Jei ji yra, aš nematau jos transliacijos, arba nepapuolu į transliacijos lauką:) Man nėra nesutapimo tarp to, ką žmonės kalba, ir to, ką atsimenu, nes galiu susieti tai su savo atminties vaizdiniais. Ta santvarka buvo durna ir visi tai matė. Buvo tylus nepritarimas tam, kas vyksta. Dabartinis tautos nepriėmimas valdžios yra rudimentinis. Visas skirtumas, kad tada garsiai niekas to nesakė. Aišku, kas nervino anais laikais kasdien, žmonės pamiršo, nes jiems aktualios šiandienos bėdos. Labai sunku palyginti ano gyvenimo kokybę su dabartine, bet lengviau palyginti save su labiau sėkmingais tautiečiais arba vakarų europiečiais. Gal būt pati didžiausia bėda ir yra tas netikėjimas savo valdžia. Neatsiranda tarpusavio ryšys, kai valdžia gali dirbti žmogui ir jaučia iš to pasitenkinimą, o tauta tiki savo valdžia. Socialiai žmogus Lietuvoje nėra toks jau visiškai neapgintas. Daugeliui skaudu matyti savo skurdų gyvenimą kai kurių bendrapiliečių prabangos fone.

  19. 733.

    Valentinas vasario 26th, 2010, 9:53 pm

    Marai,
    Visa tai psichologizmai. Jiems gal ir pritarčiau, tačiau jei norėtum apginti sociologijos bakalauro laipsnį, vien to neužtektų. Reiktų empirinių tyrimų. Be jų – visa tai tik interpretacijos, kurias gali paneigti koks kitas „patriotiškiau” nusiteikęs istorikas ;)

  20. 734.

    Maras vasario 26th, 2010, 10:03 pm

    romai, būtent tai, kad Tu negirdėjai apie oficialiąją versiją ir rodo, jog jis Tau ir Tavo aplinkai neaktuali ;) . Šiaip aš gana grubiai perteikiau, yra ir daugiau niuansų, ne tik pasipriešinimo akcentavimas. „Visi buvome kolaborantai”, pavyzdžiui.

    Valentinai, aš ir nesu sociologijos bakalauras :) . Be to, šio pasisakymo, o iš dalies – ir mano tyrimų tikslas – ir yra būtent psichologinis: sutaikyti žmones su savo praeitimi. Man, kaip mokslininkui, tai reiškia priartinti tyrimus prie žmonių nuomonių (nes jos nėra atsiradusios iš oro).
    Istorija ir yra interpretacija, bent jau aš ją taip suvokiu. Tiesa, pervertini sociologinių tyrimų reikšmę (pabandyk sociologiniais tyrimais išnagrinėti praeitį ;) ), bet tai būdinga daugeliui. O kad pritari – man to ir užtenka :) . Vadinasi, pataikiau, atspindėjau. Kodėl negali būti toks teorijos patvirtinimo būdas? Aš skeptiškai žiūriu į „moksliškumą” per se ;) . Nuorodos ir teorijos – tik instrumentai. Disertacijoje jų yra.

  21. 735.

    kreivarankis vasario 26th, 2010, 11:15 pm

    Maro citata:
    „Valentinai, aš ir nesu sociologijos bakalauras :) . Be to, šio pasisakymo, o iš dalies – ir mano tyrimų tikslas – ir yra būtent psichologinis: sutaikyti žmones su savo praeitimi. Man, kaip mokslininkui, tai reiškia priartinti tyrimus prie žmonių nuomonių (nes jos nėra atsiradusios iš oro).”
    Mane vis labiau neramina tai kaip visi skuba save pasivadinti mokslininkais. Aš negaliu pasakyti ar ta abejonė mano pagrįsta, bet kartais aš manau, kad jei jau taip, tai gal aš irgi esu mokslininkas. O kas tai yra mokslininkas. Tarkim va mes visi dabar – juk diskutuojame ir argumentuojame, tai ar esame mokslininkai? Šiaip jau, kad esame filosofais (visi, net ir Fredis*) man asmeniškai yra akivaizdu.

  22. 736.

    Maras vasario 26th, 2010, 11:36 pm

    kreivaranki, Tavo pateikta citata reiškia, kad čia aš turiu omeny savo mokslinius raštus, o ne aiškinamąjį darbą viešose paskaitose ar bloguose ;) .
    Be to, pacituosiu save, „Aš skeptiškai žiūriu į “moksliškumą” per se”. Todėl lengvai galiu atsisakyti teisės vadintis mokslininku – tai priklauso nuo mokslo supratimo.

  23. 737.

    Valentinas vasario 26th, 2010, 11:37 pm

    Kreivaranki, kiek bokalų? :)

  24. 738.

    WU vasario 26th, 2010, 11:40 pm

    Valentinai, o ko tu nemiegi? :)

  25. 739.

    kreivarankis vasario 26th, 2010, 11:41 pm

    Valentinai,
    6-as. :D

  26. 740.

    romas vasario 26th, 2010, 11:49 pm

    Kai tavęs paklausia „kaip gyveni?”, galima atsakyti tiesiog „gerai”, arba pateikti savo analizų ir kraujo spaudimo rezultatus. Pirmu atveju atsakysi kaip eilinis pilietis, o antru – kaip mokslininkas:)

  27. 741.

    kreivarankis vasario 26th, 2010, 11:59 pm

    Taigi Valentinai,
    pats matai, remiantis romo pasakymu, į tavo klausimą aš atsakiau kaip mokslininkas :)

  28. 742.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 12:28 am

    Tai aš uždaviau klausimą kaip mokslininkas.
    Wu, aš renkuosi objektyvus savo naujam fotikui, kurį pirksiu gal vasaros vidury ;)

  29. 743.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 12:36 am

    Maras norėjo pasakyti, kad ir sovietmečiu virė gyvenimas? Ir dar kaip ! Kaip jau minėjau sovietmetis Sovietų Sąjungoje sutapo su seksualine revoliucija Vakaruose, kurios šykštūs atgarsiai gerokai pavėlavę atsirito iki okupuotos mūsų šalies. Savo gražiausius metus tuo metu nugyveno tiek N.Sadūnaitė, tiek A.Brazauskas su Č.Juršėnu.

  30. 744.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 12:49 am

    Fredi,
    Manau Maras nori pasakyti, kad žmonės visai gerai jautėsi tame sovietmetyje. Aktyviai trokštančių nepriklausomybės buvo mažai, sistema buvo aiški ir jos rėmuose žmonės gyveno kaip išgalėjo. Pagrindinė problema dabar yra tai, kad nenorima to pripažinti, taip tarsi išduodi Tėvynę. Deja, kaip reikia pripažinti, kad esame sukčiauti linkusi tauta, taip reikia pripažinti ir tai, kad sovietmetyje adaptavomės puikiai.
    Tačiau aš nekelčiau ideologinių problemų. Prisiminkime kad ir caro valdymą. Kaip ten bebūtų, lietuviai ir prie caro gyveno, mokėsi, siekė karjeros, kūrė ir t.t. Įdomu būti išgirsti Maro nuomonę ar reakcija į okupaciją 19 amžiuje ir 20 amžiuje buvo skirtinga ar ne?

  31. 745.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 8:16 am

    Valentinai, tau kaip ideologiškai neatspariam siūlau paskaityti straipsnelį http://www.straipsniai.lt/partizanai/puslapis/9418 .
    Kur tu čia matai mūsų tautos polinkį sukčiauti? Kad vyrai gynėsi nuo sovietinių žvėrių su ginklais rankose? “Žuvusiųjų kūnai buvo sumesti paplentėje, iš jų išsityčiota, galop pakasti Simno ežero pakrantėje”. Tik vienas mažytis užpultos tautos gyvenimo epizodas, tokių buvo begalės. 195o-ais ir vėliau ginkluotas pasipriešinimas blėso, jis tapo beprasmis, aktyviau protetavo tik pavieniai “keistuoliai”, pasipriešinimas įgavo kitas formas (Katalikų kronikos platinimas ir kt.). Ką veikė kultūros žmonės – Maras pateikė gana gerą V.M.Putino pavyzdį, aš dar paminėsiu J.Marcinkevičių, kuriam šią savaitę sukako 80 metų.
    Man labai įsimintinas epizodas – 1940 m. Romoje V.Mačiulaitytė-Lozoraitienė nukarpo Villa Lituania sodelio gėles ir raktai nuo ambasados atiduodami italų valdžiai, o šie perduoda agresorei Rusijai. http://www.ivaizdis.lt/zinpr_det.php?id=3494 .
    Tautos išvarymo iš namų graudus simbolis.
    O kad ne visi norėjo turėti gražius, savo namus – tai taip buvo visiais laikais, dėl šios aplinkybės negalima mūsų laikyti sukčiais, bevaliais, nepakankamai kovojusiais, linkusiais prisitaikyti ir pataikauti stipresniam.

  32. 746.

    . vasario 27th, 2010, 11:38 am

    „„Sovietmetis, kaip akmenukas bate – eini ir trina, ir vis nepatogu.”

    Istorijai ir patogumui – visas straipsnis bei komentarai, kurie, kaip ten bebūtų, visgi yra tautos balsas, bent jau jos dalies – čia:

    http://www.lrytas.lt/-12670056401264970335-istorikas-v-klumbys-tik-pri%C4%97m%C4%99-sovietmet%C4%AF-kaip-sav%C4%85-gal%C4%97sime-teisti.htm

  33. 747.

    . vasario 27th, 2010, 12:08 pm

    Maras mažai akcentuoja sovietmečiu mūsuose įprastą reiškinį -dualizmą.
    Ne tik tame, kad iš tribūnos kalbama taip, kaip reikia ir visi supranta, kad taip reikia. Atviriau – ne tribūnoje ir visai atvirai – tik virtuvėse.

    Dualizmas buvo ir ekonomikoje. Įmonės direktoriui pervesti kad ir 10000 rublių palyginus niekis, o paimti grynaisiais tik 10 rublių beveik neįmanoma. Tam masiškai naudojama formulė per pašalpas – 50 procentų lieka gavusiam ją už patikimumą bei tylėjimą, kiti 50 procentų – pagal paskirtį.

    Nepaisant visų ideologinių eilinių perlenkimų ir nesąmonių apie neklystančią partinę liniją būdavo ir išimčių, keistų ir netikėtų.

    Daug peno apmąstymams man davė vienas tų laikų bendradarbis, gana aukšto lygio viršininkas, kai grįžo iš kelionės po Indiją ir pareiškė: „Stoju į partiją!”

    Neįstojo, nes nepriėmė dėl limitų. Formaliai. Gal.

  34. 748.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 1:10 pm

    Fredi,
    Paimi išskirtinius pavyzdžius ir teigi, kad tai buvo visuotinybė. Juk pradedant nuo kažkur 60 metų dauguma buvo susitaikę, kad nepriklausomos Lietuvos nebėra, daugumas buvo apdirbti ideologiškai ir palaikė socialistinę santvarką. Sistema buvo perprasta, išmokta joje jaustis komfortabiliai. Buvo daromos karjeros, griaužiami mokslai. Tokių vienišų kovotojų kaip Terleckas arba Sadūnaitė niekas nežinojo. Kai kas vaikščiojo su Literatūra ir menas po Neries apylinkes. Sovietmetį buvome padarę savu. Kai tai pripažinsi, tai dar labiau galėsi vertinti sąjūdžio žygdarbį, nes reikėjo ne tik persiversti pe save, bet ir pažadinti apsnūdusią tautą.
    Polinkis sukčiauti su partizanais nesusijęs niekaip. Tai susiję su dabartine padėtimi, kai esant progai visada apgauname artimą. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia – motinystės pašalpos, invalidumo pašalpos. Naujausias iš tos serijos aprašytas vakar LR, kai valstybei nustojus dotuoti gaišenų utilizavimą, gyvuliai „nustojo” gaišti. Aš ir raginu atsisakyti iliuzijų apie save ir pamatyti tokius, kokie esame: komfortabilūs sovietikai, sukčiai, tinginiai, vagys, apsimetėliai katalikai ir t.t.
    Kai tą pripažinsime, bent jau žinosime ką reikia keisti.

  35. 749.

    Maras vasario 27th, 2010, 1:21 pm

    Valentinai, ne tai kad gerai jautėsi. Tiesiog gyveno. Kuri tautos dalis dabar gerai jaučiasi Lietuvoje? Tuomet priežastys kitos, romas jas gerai apibūdino (bet tai daugiau inteligentijos požiūris, manau).
    Dėl polinkio sukčiauti ne visai sutikčiau. Žmonės visuomet nori gyventi geriau dirbdami mažiau. Sovietmečiu tam buvo palankios aplinkybės, kuriomis ir naudotasi. O adaptuotasi iš tiesų neblogai, su visomis to pasekmėmis (būta ir gerų, ne tik blogų).

    Dėl XIX a. Skirtinga reakcija, nes lietuviams valstiečiams LDK (ar ATR) nebuvo sava, todėl ir okupacija nejausta. Rašto draudimas, kita vertus, stipriai supriešino su carine valdžia, turbūt stipriau, nei sovietmečiu. O jei lyginti bajoriškąją visuomenę, tai labai panašus vaizdas: dalis eina su carine valdžia (net aneksijos aktą Jekaterinai gi nuvežė mūsiškiai – identiškai su „saulės” parvežimu), gauna didžiulius turtus už tai (Tiškevičiai), kiti priešinasi, jų turtai konfiskuojami, dauguma – tiesiog gyvena.

    Fredi, gal galėtum apie pasipriešinimo formas 7 deš. :) ? Ir koks gyventojų procentas buvo susijęs su jomis? Tu pateikei tipinę lietuvių „kovų ir kančių” sovietmečiu ideologinę viziją. Bet popartizaniniu laikotarpiu į ją netelpa absoliuti dauguma lietuvių. Nebent į pasipriešinimą įjungti… Marcinkevičių, Putiną ir iki Brazausko imtinai :) . Prieštaravimėlis, apie kurį aš ir kalbėjau.

    Taške, apie dualizmą šnekėjau, gal neužrašė. O ir nepasakysi visko vienu kartu :) .

  36. 750.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 1:42 pm

    Marai,
    Svarbus klausimas kiek lietuviai buvo pasidavę marksistinei – leninistinei ideologijai. Ar vertybinių nuostatų lygmenyje mes manėme, kad socialsitinė santvarka yra socialiai teisingesnė nei kapitalistinė?

  37. 751.

    Ligita vasario 27th, 2010, 1:44 pm

    Valentinai, sveikinu! Tavo komentaras yra 15000-asis B) Reikės tai paminėti, kai vyks rinkimai „Super Komentatorius 2010″.

  38. 752.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 1:48 pm

    Tarp sovietmečio ir Osvencimo koncentracijos stovyklos išvedu paralelę. Vedami į dujų kameras kai kurie kaliniai šypsodavosi, juokavo, kalinių tarpe buvo savi šmaikštuioliai, į mirtį žengdavo linksmai, be jokio liūdesio. Osvencime buvo sava kalinių hierarchija, aukštesnio luomo kaliniams net buvo viešnamis. Kaliniai turėdavo knygų, skaitydavo eilėraščius, bet tai visai nereiškė, kad jie susitaikė su savo padėtimi ir palūžo, kad save laikė sukčiais, prisitaikėliais, kad kalėjims buvo Dievo bausmė už anksčiau padarytus nusikaltimus.
    Kiekvienas mes čia dėstome savo patirtį ir ano laikmečio pojūčius.
    Aš jaučiausi kaip indėnas rezervate, šokantis aplink laužą ir dainuojanis lietuvių liaudies dainas.
    18.10 val. prasidėdavo multiplikaciniai filmai vaikams, tai įsijungdavau TV dar prieš 18.00 val. ir išklausydavau propagandines okupuotam kraštui skleidžiamas „žinias”. Niekaip nesuprasdavau kas yra tie KPSS plenumai ir nutarimai, kuriuos įgyvendina darbo kolektyvai. Klausa, protas skleidžiamą marazmą atmesdavo kaip nesupipratimą, jaučiau, kad suaugusieji gyvena suluošintame, netikrame pasaulyje ir nuo vaikų yra kažkas slepiama, visa tiesa nepasakoma. Niekaip nesuprasdavau kodėl mūsų tauta neturi savo valstybės, vėliavos, sportininkų rinktinių, kodėl nebeturėjome tokio valstybingumo lygio nors kaip lenkai ar bulgarai.
    Tiesą sakant net nesuprantu apie ką diskutuojama.
    Patarlė: šuo ir kariamas pripranta.

  39. 753.

    Maras vasario 27th, 2010, 1:58 pm

    Fredi, palyginimas absoliučiai nekorektiškas. Kur čia sovietmečiu buvo žengiama į mirtį? Nebent visu gyvenimu, bet tuomet ir demokratija yra Osvencimas, kaip ir bet kuri kita santvarka.

    O dabar politikų kalbos atrodo labai suprantamos, manai, kad niekas neslepiama?

    Bet, baigiam, man ne itin įdomu kalbėtis su siena.

  40. 754.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 2:04 pm

    Aš pripažįstu Maro, Valentino, taško požiūrį į sovietmetį.
    Mano požiūris – buvo Osvencimas. Tai mano autentiškas, 100% pajaustas išgyvenimas. Jokios pionierių stovyklos, į kurias aš kiekvieną birželį važiuodavau su bendramoksliais, manęs neužliuliavo.

  41. 755.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 2:27 pm

    Marai, žinai koks pats nejaukiausias garsas buvo vyresnių žmonių ausyse 1940-ais metais? Vaikų iš degtukų galvučių pasidarytų svadarbių sprogmenų garsas. Pokšėdavo visi miesteliai ir kaimai. Kai užėjo sovietai – atpigo degtukai ir degtinė. Panašius sprogimus vyresni žmonės girdėjo ir prieš pirmąjį pasaulinį karą. „Prasidės karas” – sakė vyresnieji išgirdę vėl vaikus žaidžiančius su degtukais.
    Kai tik pajusite, išgirsite vėl ką nors neįprasta, kris degalų, benzino, dujų kainos – galimi blogi pokyčiai :)

  42. 756.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 2:51 pm

    Fredi,
    Kalbame ne apie požiūrį į sovietmetį, o apie tai kaip žmonės jautėsi tais laikais. Tai, kad tu jauteisi nuolatinėje okupacijos būklėje rodo, kad buvai vienas iš tų 0,01 proc. (nors aš tuo netikiu).

  43. 757.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 2:59 pm

    Valentinai, manęs neišauklėjo pionierių stovyklose, nepažangiu tikriausiai jau liksiu iki galo.

  44. 758.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 3:05 pm

    Fredi,
    Nesusireikšmink. Kalbame ne apie tave, o apie daugumą tautos. Štai istorikai teigia, kad dauguma tautos, su kultūriniu elitu priešakyje, gyveno normalų gyvenimą. Jie nesijautė okupuoti. Kad ir kaip tau tai nepatiktų, turi su tuo sutikti arba paneigti remdamasis ne savo pavyzdžiu, o statistiniais arba istoriniais duomenimis.

  45. 759.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 3:26 pm

    Istorikai šaunuoliai, kad bando galilintis ir sužinoti ką mąstė ir kaip jautėsi okupuoto krašto žmonės. Maras panagrinėjo V.M.Putiną ir išvedė apibendrintą prisitaikėliškos prie okupaciojos elgsenos viešumoje modelį. Ištyrinėto rašytojo gyvenimo pavyzdys patvirtina mano teiginį, kad kalėjime, rezervate žmogus tam tikru laipsniu išduoda savo laisvės sąlygomis išsiugdytas aukšto standarto moralines vertybes, prislopina savo orumą tam, kad išliktų, išgyventų. Priverstinai suveikia savisaugos instinktas – nekišti pirštų į ugnį, nes nudegsi. Aplink buvo gaisras, tauta buvo išvaryta iš savo namų – valstybės (V.Mačiulaitytė-Lozoraitienė prieš išeidama iš tautos atstovybės Villa Lituania sodelyje nukarpė gėles).

  46. 760.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 3:47 pm

    Fredi,
    Romantinis pasakojimas apie sodelyje nukarpytas gėles yra iš tos pačios serijos kaip ir Vytauto žirgai girdyti Juodojoje jūroje. Tai gražu. Tačiau tu naudoji išimtinius pavyzdžius. Be to mes kalbame apie laikotarpį, kai okupacija tęsėsi kelis dešimtmečius. Natūralu, kad 45 – 55 metais okupacijos pajautimas ir pasipriešinimo nuotaikos buvo dar labai gyvybingos. Tačiau jau apie 1970 metus visuomenė buvo grynai tarybinė su sentimentaliais katalikiškais rudimentais. Maro teiginys – tauta adaptavosi prie okupacijos ir toliau gyveno savo gyvenimą pagal naujas taisykles. Niekas nekovojo (išskyrus kelis disidentus, kurių buvo mažai), niekas nesipriešino. Tavo modelis, kad kalėjime žmogus prislopina orumą, mano nuomone netinkamas, nes daro prielaidą, kad tautos psichologiją galima palyginti su žmogaus. Iš tikro tai, mano supratimu, tarybinė auklėjimo sistema sėkmingai augino sovietikus, laisvą Lietuvą regėjusių žmonių buvo vis mažiau, tikinčių apie atgautą nepriklausomybę nebuvo visai, keitėsi kartos ir lietuviai patys sau kūrėsi okupacinę tvarką.
    Visa tai turint omenyje, ypač žavi kažkur giliai tautos syvuose išsaugotas nepriklausomos Lietuvos mitas, kurį visiškai netikėtai pavyko realizuoti. Tame tarpe ir tokių žmonių kaip tu dėka ;)

  47. 761.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 4:17 pm

    Panagrinėkime Valentino teiginį „lietuviai patys sau kūrėsi okupacinę tvarką”.
    Samprotavimas teisingas tik iš dalies. Taip, dalis mūsiškių dirbo rezervato prižiūrėtojais, rezervato steigėjai buvo paskyrę viršininką, mokantį kalbėti rezervato gyventojams suprantama kalba, tačiau kai tik pašlijo rezervato steigėjų geopolitinė padėtis – jie viską metė, susirinko tik amuniciją, archyvus ir skubiai išsinešdino. Pastatai, infrastruktūra, kareivinės, gamybos įrenginiai – liko.
    Buvę rezervato gyventojai – pavergta tauta buvo kilni, jos atminty išliko didi protėvių istorija ir žygdarbiai, todėl kankintojų iš saviškių tarpo nesušaudė kaip N.Čeušesku Rumunijoje. vVsi drauge štai jau dvidešimt pirmi metai vėl gyvename savo atkurtoje, kuriamoje, besikeliančioje iš griūvėsių valstybėje.
    P.S. rezervate nuolat sklandė laisvės ir nepriklausomybės idėjos, kai tik prižiūrėtojai nusilpo – žmonės pradėjo bruzdėti, šaukti, mataruoti rankomis ir kojomis, kelti daugiausiai ekonominius reikalavimus. Radikalesni – politinius.

  48. 762.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 4:31 pm

    Pradedu nebesuprasti apie ką ginčijamės :)

  49. 763.

    Fredis* vasario 27th, 2010, 4:38 pm

    Vidutiniai vadybininkai nejautūs grožiui – nukarpytų sodelyje gėlių metafora jiems nesuprantama, per sentimentali.
    Man, meniškai ir jautriai sielai, ji yra labai graži.
    Pragmatiškiems ir nejautriems cinikams matyt suprantamesnis anstolių iš savo buto išvaryto žmogaus pavyzdys suprasti kaip jautėsi mūsų tauta 1940 metais.

  50. 764.

    Valentinas vasario 27th, 2010, 4:44 pm

    Fredi,
    Užsiimi demagogija. Sodelyje nukarpytų gėlių metafora man suprantama ne mažiau nei tau, tačiau ji nepaneigia fakto, kad 1970 metais Lietuvos visuomenė buvo laiminga tarybinė visuomenė, užmiršusi nepriklausomybę, statanti socializmą su keliais keistais disidentais tokiais kaip Terleckas.

Rašyti komentarą

Sveiki,


Jūs lankotės mano asmeniniame tinklaraštyje, kuriame dalinuosi su Jumis savo mintimis, pastebėjimais. Čia taip pat vyksta turiningos diskusijos ir konkursai.

Labai lauksiu ir Jūsų minčių, nesivaržydami* komentuokit, siūlykit įvairias temas. Drauge galim atrast reikšmingų dalykų – nuo žemės grumstelio pločio ligi dangaus. Pradedam paieškas.

* yra papildomų sąlygų:)

Ligita


Welcome,


You visit my personal blog, where I share with you my thoughts and observations. It also hosts rich debates and competitions.

I will wait for your thoughts, feel free* to comment and to offer a variety of topics. Together we can discover important things – from the ground up to the sky. Let’s start the search.

* There are additional conditions:)

Ligita

Nori susirašinėti popieriniais laiškais? Palik savo kontaktus žemiau. Arba rašyk el. paštu: ligita@ligidangaus.lt

Tavo vardas

Klausimas

captcha

Saugos kodas

    Prenumeruok RSS

    Įrašyk savo el. paštą

  • Balsavimas

  • Tapk gerbėju

    Ligi Dangauson

    Darbai

    Radai klaidą? Pranešk.

    Kategorijos

    Archyvas

    Tinklaraščiai, batai ir sausainiai :))

    Poko.lt