Lietuvių kalbos dilgėlynas

Komentatorius Šrekis mane prirėmė prie sienos ir sakė: Daryk! Sukurk lietuvių kalbos gėdos stulpą.“ Kadangi esu filologė, išsisukti nepavyko. Gailėdama jautrios komentatorės Zitos sielos, šį kampą, sukurtą 2009 metų rugsėjo 25 dieną, pavadinau „Lietuvių kalbos dilgėlynu“. Zita, dabar ne taip gąsdina kaip gėdos stulpas?

Kartą per savaitę čia planuoti dėti atsitiktinai parinktų komentatorių tekstai su siūlomais taisymų variantais. Šiek tiek ir įdėta, tačiau ne per daugiausiai, todėl viliamasi artimiausiu metu sumanytą užsiėmimą pratęsti.  

Pirmoji apžvalgėlė

Antroji apžvalgėlė

Trečioji apžvalgėlė

- – -
Šaltiniai: galva ir interneto puslapis http://www.vlkk.lt

Komentarai: 1 153 “Lietuvių kalbos dilgėlynas”

Puslapiai: « 18 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 1824 » Show All

  1. 554.

    Ligita sausio 20th, 2010, 6:29 pm

    Aha, jei jau visi susirinkome, pats metas grįžti prie lietuvių kalbos :D

  2. 555.

    Aurimas sausio 20th, 2010, 8:17 pm

    Taisyklingas pasakymas „Visų pirmą, visų antrą, visų trečia“?

  3. 556.

    Aurimas sausio 20th, 2010, 8:22 pm

    Taip pat pasakymas „Turėjau galvoje, aš blogai atlikau namų darbus“?

  4. 557.

    Ligita sausio 20th, 2010, 10:24 pm

    Jeigu rašysi ne „Visų pirmą, visų antrą, visų trečia“, bet be nosinių gale „Visų pirma, visų antra, visų trečia“ tai tada bus taisyklingai, nors paskutiniame nosinės net neuždėjai.

    „Turėjau galvoje…“ paprasčiausias keitimo variantas „Manau, kad…“ Nors ir kitokių galima rasti.

  5. 558.

    Aurimas sausio 20th, 2010, 10:29 pm

    Dar norėčiau paklausti. Sunkiau galvoti antonimus žodžiui ar sinonimus?

  6. 559.

    Ligita sausio 20th, 2010, 11:00 pm

    Nemanau, kad šiuo atveju yra nustatytas kažkoks sudėtingumo laipsnis. Bet gal kartais sunkiau būna sinonimus galvoti, nes antonimai juk gali būti ir žodžių neiginiai. Pavyzdžiui, „geras – negeras”, „švarus – nešvarus” ir pan.

  7. 560.

    Ligita sausio 23rd, 2010, 12:28 am

  8. 561.

    Aurimas sausio 24th, 2010, 5:07 pm

    Jei veikėjo nėra sakinyje, nors jis numanomas (Aš), vis tiek reikia vartoti pusdalyvį?

    Pavyzdžiui, turiu, pasiėjmęs piniginę, eiti į parduotuvę. Čia reikia pusdalyvio ar ne? : )

  9. 562.

    Ligita sausio 24th, 2010, 9:25 pm

    Uh, internetas užstrigo :O

    „Pasiėjmęs”?!! Ne, ne, reikia taip: „Pasiėmęs piniginę, turiu eiti į parduotuvę.” ir tada bus gerai. O kaip tu su pusdalyviu tą patį pasakysi? „Pasiimdamas piniginę turiu eiti į parduotuvę”?

  10. 563.

    Aurimas sausio 24th, 2010, 9:43 pm

    JO, pasiimdamas, bet tada jau netaisyklingas pusdalyvio vartojimas bus :)

  11. 564.

    Ligita sausio 24th, 2010, 10:07 pm

    „Pusdalyviai gali reikšti šias aplinkybes:
    Laiko aplinkybė (kada?): Kaukaze gyvendamas, aš rašyti pradėjau.
    Būdo aplinkybė. (kaip?): Drebėdama pribėgo ji prie lango pasižiūrėti.
    Priežasties aplinkybė.: Jonas, būdamas pavargęs, pats nieko, žinoma, nedarė.
    Sąlygos arba nuolaidos aplinkybės: Du kiškius vydamas, nė vieno nepagausi. Visos pusdalyviais reiškiamos aplinkybės sutampa su pagrindinio veiksmo laiku. todėl visų reikšmių pusdalyviams būdinga ir laiko reikšmė. Pats pusdalyvis taip pat turi ir trukmės reikšmę.” – wikipedia :)

  12. 565.

    Ligita sausio 24th, 2010, 10:10 pm

    Beje, ne „jo”, o „taip”! x))

  13. 566.

    Aurimas sausio 24th, 2010, 10:19 pm

    O galima vartoti pasakymą perteikiami?

    Girios įvaizdis yra perteikiamas plačialapių epitetu?

  14. 567.

    Ligita sausio 24th, 2010, 10:59 pm

    Galima. Matyt, interpretaciją rašai. Tiesa, tavo sakinyje „yra” nebūtinas. Užtenka: „Girios įvaizdis perteikiamas plačialapių epitetu.” Tas „yra” – numanomas, nors nebus klaida, jeigu ir pavartosi.

  15. 568.

    Aurimas sausio 24th, 2010, 11:24 pm

    Rašau, rašau. Kaip neįdomu žinok, tai dabar galvoju, kad rytoj už lango bus -25 ir nereikės eiti į mokyklą. : )

  16. 569.

    Ligita sausio 25th, 2010, 2:23 am

    Va, va, prasideda moksleiviški išsisukinėjimai :D

  17. 570.

    Aurimas sausio 25th, 2010, 10:24 am

    Oho, kaip jau vėlu, o tu dar nemiegi. Vis dėlto mano už mano lango termoteras rodo -25 :) O interpretacija neįdomi. Nesuprantu išvadų idėjų.

  18. 571.

    Ligita sausio 25th, 2010, 12:22 pm

    Aha, būna, kad ilgai nemiegu – ramiai šmirinėju patamsy :O Beje, kokią čia naujovę pasidarei? Nuotrauka kita, o tinklaraščio nuorodos nebeliko.

    Išvadose reikia trumpai nusakyti ką autorius atskleidė ir įterpti savo nuomonę. Pavyzdžiui (atradau sąsiuvinyje): „Maironis išpažintinio tipo eilėraštyje „Išnyksiu kaip dūmas” sugestyviai atskleidė, kad viskas yra laikina, tačiau žmogus gali sukurti nevienadienius darbus. Mano manymu, šiuo eilėraščiu įtikinamai parodyta kūrybos ir meno svarba.”

  19. 572.

    Ligita sausio 25th, 2010, 12:27 pm

    Nors dabar pagalvojau, kad gal jūs kaip nors kitaip rašot tas išvadas. Čia tik tokias gaires pateikiau.

  20. 573.

    Aurimas sausio 25th, 2010, 12:40 pm

    Ligita,

    Nuotrauka kita, nes sena jau atsibodo ir ji buvo balta, kai dar dominavo kitas gyvenimo etapas. O tinklaraščio nuorodos nėra, nes aš rašiau, bet nieko neparašiau tame tinklaraštyje, tad beprasmiu būdu nereikia nuorodos rodyti. :)

    O aš kaip tik užsirašiau kitaip, kad negalima rašyti tai, kas bendra Maironio kūrybai, konrečios eilėraščio išvados. O reikia parašyti ką iškeltos problemos ir lyrinio subjekto jausmai sako apie to žmogaus pasaulėžiūrą. :)

  21. 574.

    Aurimas sausio 25th, 2010, 12:41 pm

    Dėl to interpretacija ir yra neįdomi, kad ji nėra aiški :)

  22. 575.

    Ligita sausio 25th, 2010, 10:35 pm

    Aaa, tai dabar dominuoja tamsusis gyvenimo etapas :D Nors šypsenėlę lyg ir galima įžiūrėti.

    Žinai, man tada reikės dar pasitikslinti dėl interpretacijos išvadų. Rytoj kai kur eisiu, turėtų išaiškėt.

  23. 576.

    Aurimas sausio 25th, 2010, 10:38 pm

    Ne, dabar įniršio laikotarpis, o čia gi knygašypsnis.

    Bus įdomu sužinoti, ką sužinosi. Man išvis įdomu, kaip reikėtų tas interpretacijas rašyti, nes man niekada nelabai gerai gaunasi :)

  24. 577.

    Ligita sausio 25th, 2010, 10:50 pm

    Koks dar knygašypsnis? x)

    Šiaip tau pasisekė, nes netrukus ketinu susirinkti naujausią medžiagą apie interpretavimą ir ruošti savo brolį lietuvių kalbos egzaminui, kad gautų patį aukščiausią įvertinimą kiek tik jo jėgos leis.

  25. 578.

    Aurimas sausio 25th, 2010, 11:09 pm

    Na, tai būna, kai perskaitai knygą ir dvasiškai pakylėji, nes supranti, kad tai yra visai įdomu ir tuomet būna šypsena.

    O kaip tu jį ruoši? :) Kaip jam sekasi lietuvių kalba? Gal jis geriau moką anglų kalbą?

    Kodėl rinksi medžiagą interpretavimui, o ne samprotavimo rašiniui?

    Kas sunkiau? Samprotavimo rašinys ar interpretacija?

    Aš tai visais 99 procentais rašysiu samprotaująmą rašinį.

  26. 579.

    Rolandas sausio 25th, 2010, 11:16 pm

    Aurimai, kuo skiriasi interpretacijos rašinys nuo samprotavimo?Žinok – jie yra vienas ir tas pats, kadangi interpretuojant galima parašyti samprotavimo rašinį ir atvirkščiai. Beje, labai lengvai. Pabandyk, pats pamatysi. Patiks:)

  27. 580.

    Aurimas sausio 25th, 2010, 11:20 pm

    Rolanadai,

    Abejoju, kad interpretacijoje galima rašyti savo mąstymus taip paprasčiausai, nes tuomet bus klaidinga interpretacija, nes interpretuosi subjektyviai, o ne objektyviai. Reikia žinoti apie patį autorių daug, jo literatūros kūrybos bruožus, ir suprasti ką autorius nori perteikti savo tekstu.

    Nors gal ir klystu aš…

  28. 581.

    Rolandas sausio 25th, 2010, 11:40 pm

    Aurimai, o gal aš kiek klystu, tu kažkiek klysti, o tiesa-žiū viduryje betupint:)

  29. 582.

    Rolandas sausio 25th, 2010, 11:49 pm

    Aurimai, o ką reiškia interpretuoti objektyviai? O ką subjektyviai? Objektyviai, tai teisingai, ar kaip? O ar nepagalvojai, kad objektyvumo neegzistuoja yra tik žiūrėjimo kampas. Kiekvienas žiūri iš savo kampo. Savo žiūrėjimo kampo ir tai supranta kaip objektyvumą. Aš turiu savo žiūrėjimo kampą, o tu turi savo. Tavo mokytojas, taip pat turi savo žiūrėjimo kampą. Kaip ir visi kiti. Tai yra kiekvienas turime savo suvokimą kas tai yra „interpretuoti objektyviai”. Vadinasi logiška išvada-rašyti interpretaciją mokykloje ir stengtis interpretuoti objektyviai, tai reškia pataikauti savo mokytojui, o kaip tai vadinasi paprasta gatvės kalba, gal pameni…? :)

  30. 583.

    Rolandas sausio 26th, 2010, 12:04 am

    Aurimai, vakar aš vaikščiojau labai senose ir apleistos žydų kapinėse. Beveik visi ten antkapiai išvirtę, tačiau užrašus ant jų galima lengvai perskaityti. Viena epitafija man daug pasakė, tau pasakysiu tik trupinius, klausyk – „Siekiau aš gėrio, o gavau tik blogį”, kaip objektyviai interpretuotum šiuos žodžius ant antkapio?

  31. 584.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 2:08 pm

    Objektyviai, tai reiškia žinojimą, ką autorius nori pasakyti tais žodžiais, o ne pats kurti, ką jis nori pasakyti.

    O ką reiškia? Nežinau, čia gal su Holokaustu susiję? Kad jie norėjai gerų darbų daryti, tačiau jiems buvo atsilyginta ne kaip.

  32. 585.

    Ligita sausio 26th, 2010, 2:15 pm

    Aš tai abejoju ar egzistuoja visiškai objektyvi interpretacija. Taip, yra tam tikri šablonai, ką būtinai reikia paminėti, bet nujaučiu, kad kiekvienoje mokykloje interpretacijos rašomos šiek tiek kitaip.

    Interpretacijoje turi rodyti ne tik savo suvokimą apie nagrinėjamą kūrinį, bet ir išeiti į platesnius vandenis. Turi demonstruoti išsilavinimą, gebėjimą susieti ir lyginti. Tarkim analizuoji A. Škėmos kūrinį. Tai pasirodysi žymiai geriau, jeigu sugebėsi įžvelgti kuo daugiau aliuzijų, atrasti kuo daugiau kontekstų. Svarbu ir neatpasakoti turinio, bet remiantis citatomis tą pateiktą turinį išplėsti. Be abejo, atsakingai, nes visuma neturi virsti atskira ese.

    Samprotavimo rašiniui galioja panašūs kriterijai. Turi rodyt intelektą ;) ) Pavyzdžiui, egzaminų lapuose mačiau, jog ten irgi siūlomos kūrinių ištraukėlės. Žodžiu, be perskaitytų knygų krūvos – niekur.

  33. 586.

    WU sausio 26th, 2010, 2:26 pm

    Ligita, neturėtum abejoti. NĖRA NIEKO VISIŠKAI OBJEKTYVAUS :) Objektyvumas yra siekiamybė, deja, nepasiekiama..

  34. 587.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 2:28 pm

    Tai kas gerai geriau? Interpretacija ar samprotaujamas rašinys? Ir kodėl?

    Kodėl tavo brolis interpretaciją rinkosi?

  35. 588.

    Ligita sausio 26th, 2010, 6:24 pm

    Aurimai, aš dar nežinau, ką mano brolis rinkosi, bet jeigu jau išmoks interpretuoti, tai ir samprotaujamą rašinį turėtų parašyti. Šį savaitgalį kaip tik galėsiu priremt prie sienos :D

    O kas geriau? Kiek teko girdėti, dauguma rinksis rašinį. Žinai, esą laisviau jausis!

    Va, va, WU. Veikia žmonės. Jie juk linkę pakreipti savaip.

  36. 589.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 7:43 pm

    Ligita,

    Tai juk nereikia nieko pasirašinėti, kad tik turėsi būtinai raršyti interpretaciją ar samprotaujamą rašinį.

    Vis tiek intepretacija neprilygsta samprotaujamui rašiniui. Kodėl? Nes samprotaujamą rašinį įdomiau yra rašyti, nei interpretaciją. Prie interpretacijos reikia dvigubai daugiau laiko, norint gauti bent geresnį pažymį, nei minimumas, nes reikia visą tekstą labai gerai išanalizuoti. O kur dar ir peteikimas. Interpretaciją rašyti sunkiau, neįdomiau, ir daugiau laiko atima.

    Turi labai gerai žinoti autoriaus biografiją, jo literatūros srovės bruožus, epochos, ir žinoma parašyto kūrinio istorinį kontekstą.

  37. 590.

    Rolandas sausio 26th, 2010, 8:10 pm

    Aurimai, vakar rašiau tau apie apleistas žydų kapines ir užrašus ant antkapių. Šiandien parašysiu tikslesnį tos epitafijos atkarpėlės tekstą, be mano blogo vertimo, klausyk:
    Добрa хотел, а получил лишь зло
    Надеелсья на свет, а наступила тьма

  38. 591.

    Rolandas sausio 26th, 2010, 8:36 pm

    Aurimai, senose Kauno žydų kapinėse vaikščiojau, netoli Zoologijos sodo, ten suradau šį užrašą. Laukiu iš tavęs šio teksto įdomios interpretacijos.

  39. 592.

    TipasK sausio 26th, 2010, 8:46 pm

    Atleiskite, nebegaliu nepakomentuoti. Gerbiamieji, ar interpretacija, ar kaip keistokai čia vadinate „samprotavimo rašinys” bus geras tik tada, kai SUPRASITE!
    Nesupratę medžiagos, teksto, knygos, gyvenimo, situacijos – bet ko, apie ką žadate rašyti, NEPARAŠYSITE NIEKO.
    Ir kokį pavadinimą besugalvosite (tai neturi jokios reikšmės) parašysite ką nors vertingo tik tada, kai ŽINOSITE apie ką, kodėl, kam rašote.

  40. 593.

    Rolandas sausio 26th, 2010, 8:54 pm

    TipasK

    Būtent apie tai aš ir bandau pasakoti Aurimui…

  41. 594.

    kreivarankis sausio 26th, 2010, 9:59 pm

    Aurimai,
    perskaičiau Tavo apibūdinimą, kas yra interpretacija ir kas yra samprotaujamasis rašinys ir supratau, kad mano istorija apie tai kaip Nyčė susipyko su Wagneriu yra interpretacija, o „psichodeliškai apie dešrą” – samprotaujamasis rašinys. :D
    Sorry, kad reklamuojuos!

  42. 595.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 11:01 pm

    Kreivaranki,

    O aš apibūdinau, kas yra interpretacija ir samprotaujamas rašinys? :D

  43. 596.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 11:07 pm

    Beje, tu ten pats ją rašei, remdamasis tikrais faktais? Galvojau, kad iš knygos nurašei :)

  44. 597.

    kreivarankis sausio 26th, 2010, 11:11 pm

    Oi tu, Aurimai, Aurimai :(

  45. 598.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 11:13 pm

    Taigi nenusimink, nes tavo darbas tikrai nebus bergždžias. Galėsiu netgi panaudoti tavo filosofinį etiudą, kai KADA NORS rašysiu samprotaujamą rašinį mokykloje, Jie įdomūs.

  46. 599.

    romas sausio 26th, 2010, 11:16 pm

    Aurimai, įsivaizduok, kad pamatai žmogų susikišusį švarką į kelnes. Tau pasirodo toks žmogus labai netikėtai. Nežinai kodėl jis susikišo – gal yra nesveikas protiškai, gal išsiblaškęs, gal kelnes užsimovė virš švarko per skubėjimą arba ką tik buvo tualete. Kai esi rašytojas gali parašyti jo istoriją laisvai. Žmonėms ji atrodys panaši į tiesą, nes jie bus matę tą atvejį su skvernais kelnėse.

  47. 600.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 11:19 pm

    Suprantu, kad reikia rašyti tai, kas papties yra patirta. Ir aprašyti tai, kas paties patirta, yra lengviau dar.

    Bet kodėl tuomet samprotaujamuose rašiniuose svariausi argumentai yra rėmimasis knygų turiniu?

  48. 601.

    kreivarankis sausio 26th, 2010, 11:22 pm

    Aurimai,
    tikrai panaudosi mano vieną iš etiudų savo samprotaujamajame rašinyje, pažadi? :D Tik patarimas – jei tas rašinys bus rašomas per tavo abitūros egzą, gal nesinaudok mano blevyzgomis. Čia ne dėl to, kad man gaila būtų…

  49. 602.

    Rolandas sausio 26th, 2010, 11:22 pm

    Oi tu, kreivaranki, kreivaranki

    Štai kur tavo kūrybos vieta pasirodo.

    Moksleivis Aurimas apie kreivarankio kūrybą:”tavo darbas tikrai nebus bergždžias. Galėsiu netgi panaudoti tavo filosofinį etiudą, kai KADA NORS rašysiu samprotaujamą rašinį mokykloje”.

    Ar paguodė, kreivaranki, o tu jau svajojai, pasirodo, kad tavo darbai nebus bergždi, tik tuomet jei Aurimas juos teiksis „kada nors…mokykloje…”:)

  50. 603.

    Aurimas sausio 26th, 2010, 11:26 pm

    Kreivaranki,
    Tai tu juos pats kūri blevyzgodamas ar jie yra tiesingi ir atitinka tikrus faktus?

Rašyti komentarą

Sveiki,


Jūs lankotės mano asmeniniame tinklaraštyje, kuriame dalinuosi su Jumis savo mintimis, pastebėjimais. Čia taip pat vyksta turiningos diskusijos ir konkursai.

Labai lauksiu ir Jūsų minčių, nesivaržydami* komentuokit, siūlykit įvairias temas. Drauge galim atrast reikšmingų dalykų – nuo žemės grumstelio pločio ligi dangaus. Pradedam paieškas.

* yra papildomų sąlygų:)

Ligita


Welcome,


You visit my personal blog, where I share with you my thoughts and observations. It also hosts rich debates and competitions.

I will wait for your thoughts, feel free* to comment and to offer a variety of topics. Together we can discover important things – from the ground up to the sky. Let’s start the search.

* There are additional conditions:)

Ligita

Nori susirašinėti popieriniais laiškais? Palik savo kontaktus žemiau. Arba rašyk el. paštu: ligita@ligidangaus.lt

Tavo vardas

Klausimas

captcha

Saugos kodas

    Prenumeruok RSS

    Įrašyk savo el. paštą

  • Balsavimas

  • Tapk gerbėju

    Ligi Dangauson

    Darbai

    Radai klaidą? Pranešk.

    Kategorijos

    Archyvas

    Tinklaraščiai, batai ir sausainiai :))

    Poko.lt